Bemobox - česká skupina na čtyřech českých strojích Zlín

České i československé letectví se může pyšnit bohatou historií a skupina Bemobox se ji snaží přiblížit i mladší generaci. Na obloze v Hosíně se představí čtyři zkušení piloti, kteří předvedou letové schopnosti ikonických českých letounů Zlín 142 a 43. Skupinu Bemobox tvoří čtyři zkušení piloti, kteří létají s nadšením a srdcem. Jiří Kubele, létající na pozici číslo jedna, usedá do Zlínu 43, stejně jako jeho kolega Karel Vobořil. Další dva členové týmu, Jiří Huml a Vítězslav Nováček, pilotují dvoumístné Zlíny 142.

Právě na těchto dvou typech letounů skupina létá. Zlín 142 je dvoumístné, komplexní letadlo, na kterém se cvičí piloti pro armádu, ale zároveň se využívá i k akrobacii. Jeho výjimečnost spočívá v tom, že se jedná o kompletně český stroj. Další dva letouny, Zlín 43, jsou čtyřmístné a ačkoliv nejsou určeny k akrobacii, umožňují pilotům trénovat základy vyšší pilotáže. Oproti Zlínu 142 jsou mírně odlišné, přičemž se dá říct, že Zlín 142 vychází právě z tohoto typu. Diváci mohou jednotlivé modely snadno rozpoznat – Zlín 142 má negativní šíp křídel, tedy mírně směřují dopředu, zatímco Zlín 43 je má v ose.

Název Bemobox má hlubší význam a odkazuje na historii českého letectví. Zakladatelem tohoto uskupení byl pan Dráp, který vedl leteckou školu Bemo Air. Skupinu založil jako poctu boleslavským pilotům z roku 1962. Bemobox tehdy vystupoval na leteckých dnech a fungoval až do roku 2008. Jelikož těchto letadel v současnosti ubývá, rozhodli se piloti v roce 2023 formaci znovu oživit a zachovat její původní název.

Na Leteckém dni Hosín diváci uvidí pečlivě nacvičenou choreografii, která zahrnuje nízký průlet na dráhu před publikem a následné stoupání do přibližně 100 metrů. Během vystoupení piloti předvedou zatáčky, osmičky a postupně seřadí letouny do formace připomínající schody – jednotlivé stroje letí v jedné ose za sebou, nikoliv v klasickém čtverci. Z této formace pak letadla postupně přecházejí k unikátnímu prvku vystoupení – trefování balónků. Jde o prvek, který zatím žádná jiná formace do své show nezapracovala. Tento manévr dokonale prověřuje obratnost pilotů i jejich schopnost zaměřování.

Trefování balónků patří k vrcholům celé ukázky. Letadla při něm provádějí manévry, které jsou někdy téměř akrobatické. Celou situaci ještě více komplikuje vzduch zvířený letouny před nimi, což činí zásah balonku nečekaně obtížným. „Je to taková vzdušná naháněná, při které chceme hlavně pobavit diváky a trefit co nejvíc balónků,“ říká Jiří Kubele. Rychlosti letounů při této části vystoupení přesahují 200 km/h, což z ní činí nejen vizuálně atraktivní, ale i technicky náročnou podívanou.